Podzimní výprodej. Slevy na produkty těch nejlepších značek právě teď. Nakupovat
10 tipů na správný trénink podle Víta Pavlišty

10 tipů na správný trénink podle Víta Pavlišty

15. 9. 2020 9 min. čtení

Vítek Pavlišta se s tebou podělí o 10 tipů na správný trénink, včetně nejzásadnějšího předpokladu pro to, aby člověk začal a vydržel běhat.

1. Zadej si měřitelný cíl

Mít nějakou motivaci je podle mě nejzásadnější předpoklad pro to, aby člověk začal a vydržel běhat. Mít vidinu něčeho, co Tě vyžene za každého počasí ven, a i když je to nepříjemné a bolí to, ve finále z toho máš dobrý pocit. Každý ten nepříjemný běh Tě o trochu přiblíží cíli. Může to být cokoliv alespoň trochu reálného. Když už se té Tvojí vidině přiblížíš, zpřísni ji. Já měl v začátcích stejnou motivaci jako asi velká část běhající populace. To bude teď možná trochu překvapení, ale i já jsem chtěl kdysi zhubnout. Byl jsem nejtlustší z rodiny a dost si mě za to a moji žravost příbuzní dobírali. Teď už nejsem a nikdo se mi nesměje. Cíl splněn, stanovil jsem si další.


2. Jdi na to postupně

Nechtěj všechno hned, stanov si reálné cíle, ať neskončíš zklamaný nebo zraněný. Začni běhat, když Tě to bude bavit, začni trénovat, když Tě to bude bavit, začni závodit. I já jsem šel stejnou cestou. Vrhnout se od začátku do nějakého systematického tréninku podle mě nemá smysl a akorát Tě to otráví. K tomu se musí člověk proběhat.


3. Technika přijde sama

Existuje spousta návodů na to, jak by člověk měl nebo neměl běhat. Každý takový článek na to jde děsně vědecky a nabádá, ať našlapuješ na střed chodidla, na špičku, na vnější hranu, a tak dále. Podle mě to taková věda není a technika Tvého běhu se sama přizpůsobí s rostoucí kilometráží a rychlostí běhu. Tělo se přizpůsobí. Jak svaly, tak oběhový systém si zvyknou na běžeckou zátěž, zrychlíš se a postupně přirozeně přejdeš do běhu přes špičku. Ono se rychle ani jinak běhat nedá. K zrychlení procesu zapojuj do běhu atletickou abecedu, při rovinkách si pohraj s délkou kroku a frekvencí. 

Vítek Pavlišta


4. Zpestři si běhání

Když budeš každý den klusat stejným tempem stejnou trasu, nejspíš Tě to brzy přestane bavit. Občas se mě někdo zeptá: “A co Tě na tom běhání baví? Vždyť je to strašně monotónní aktivita.“ Není! Jen je potřeba v něm tu variabilitu objevit. Dá se běhat na rovině, v kopcích, v terénu i na silnici, sám nebo s partou, rychle  nebo pomalu, prokládat si běh změnami tempa, techniky a délky kroku, vložit do něj posilovací cviky, nebo klidně i chůzi. Krásné na běhu je, že se dá běžet prakticky všude a klidně i běžecky výletovat. Dostaneš se dál než chůzí s batohem na zádech. 


5. Sežeň si běžecké vybavení

Tím myslím především boty. To, co často prodávají sportovní řetězce jako běžecké boty, na běhání vhodné mnohdy není. Stejně tak se na běhání nehodí různé fitness a univerzální sportovní boty. Pokud si s výběrem nevíš rady, nech si poradit v běžeckém obchodě, třeba v Top4Running v Praze. Velmi vhodné je rovněž vlastnit běžecké hodinky s GPS, které Ti pomohou s měřením Tvého tréninku a stanovených cílů. Pro systematický trénink je to už skoro nezbytný doplněk, i když taky jsem začínal trénovat v dobách, kdy existovaly jen obyčejné „digitálky“ se stopkami. Nemusí to být žádný top model. Bohatě stačí základ, ale od firmy specializující se na sportovní hodinky. Vyhnul bych se různým fitness náramkům a pokusům čínských výrobců elektroniky.


6. Cvič!

Ne nadarmo se říká, že stejný čas, který strávíš během, bys měl věnovat i jeho kompenzaci. O protahování se a cvičení je na internetu materiálu spousta. Zaměř se na posílení středu těla a zároveň uvolňování svalů v oblasti bederní páteře a pánve. Právě tato oblast při běhu absorbuje
velkou část nárazů. Vnímej, co Tě bolí, odkud bolest vychází, a zaměř se na uvolňování této oblasti. Sleduj po čase podrážky svých bot. I ony leccos napoví o tom, jak běháš, kde si ulevuješ, co přetěžuješ. Určitě doporučuji čas od času navštívit nějakého šikovného fyzioterapeuta. Ideálně preventivně a dřív, než Tě začne něco bolet.


7. Regeneruj

Najdi si čas na to zajít si do bazénu, do sauny nebo ideálně na masáž. Nejenže zvládneš odběhat víc kilometrů a budeš se při nich cítit líp, ale zároveň snížíš pravděpodobnost, že Tě něco rozbolí a od běhu odstaví.

Vítek Pavlišta


8. Před během jez střídmě

Máloco dokáže otrávit běh jako zažívací obtíže. Pokud na Tebe přijde hlad v době, kdy se Ti otevře možnost jít si zaběhat, často stačí dát si jen kvalitní kávu s kouskem hořké čokolády a můžeš si jít zablbnout klidně na dvě hodiny.  


9. Veď si běžecký deník

Sportovní hodinky za Tebe tuhle práci dělají automaticky. Těm, kdo je nemají, bych ale stejně doporučil vést si nějakou formu běžeckého deníku ručně. Je to občas docela zajímavé ohlédnout se zpět a zjistit, jak mi to běhání dřív šlo či nešlo.


10. Nepřeháněj to!

Tato rada se částečně kryje už s tou nabádající k postupnému běžeckému růstu. V tomto bodě ale nechci mluvit o přetrénování a o zraněních. Běh je jenom vaše hobby a zábava po práci. Nemusíte kvůli němu nutně překopat celý život, hodit přes palubu kamarády a všechno, co jste měli doposud rádi. Ne každého běhání zajímá, a když už si najdete po několika měsících čas na to, že se sejdete se starými známými a celou dobu mluvíte o tom, jak běháte, dost možná jim to bude vadit. Znám dost lidí, kteří o běhání melou opravdu v jednom kuse. O tom, kolik kdy uběhli kilometrů, jak běželi rychle, jaké při tom měli tepy, kolik spálili kalorií a co je kde bolí. Běháte kvůli sobě a ne proto, abyste měli o čem povídat kamarádům, kteří třeba ani neběhají a nezajímá je to. Běh je váš únik od problémů a odreagování se. Nechte si ho pro sebe. Pro mě končí trénink posledním odběhaným úsekem a dál mě nezajímá. Myslím, že je to tak správně.

Vít Pavlišta, ambassador Top4Running 
 

Být členem Top4Running Club se vyplatí

S námi budeš vždy rychlejší. Přidej se do našeho věrnostního programu a čerpej spoustu skvělých výhod.

Přidej se do klubu

W AIR ZOOM ALPHAFLY NEXT%
 ZOOMX VAPORFLY NEXT%
 ZOOMX VAPORFLY NEXT%
METARACER TOKYO
W AIR ZOOM TEMPO NEXT% FK
GEL-KAYANO 27
S/LAB ULTRA 3
ZOOM FLY 3
ZOOM FLY 3
 PEGASUS TRAIL 2
SAUCONY TRIUMPH 17
 REACT INFINITY RUN FK
Předchozí
Další