Jak začít běhat?

Vítek Pavlišta, dvojnásobný vítěz We Run Prague, trojnásobný mistr republiky v půlmaratonu a úřadující mistr republiky v maratonu, vypráví o svých běžeckých začátcích a o tom, jak nejlépe máte začít vy.

Možná se budete divit, ale není pro mě jednoduché odpovědět na tuto otázku nějak smysluplně. Vyrostl jsem ve sportovní rodině, odmala jsme byli vedeni k pohybu a nikdo se s námi moc nepáral. Oba rodiče dost sportovali, a když už jsme s bráchou vyrostli dost na to, abychom byli schopní jakžtakž ovládat kolo a jezdit na běžkách, jezdili jsme s nimi všude. Já jsem byl mladší a míň šikovnější než brácha, navíc jsem se u toho vždycky hodně vztekal, tak mě většinou nechali vzadu vyvztekat se a jeli napřed. Jen mě občas jeden z nich přijel dozadu zkontrolovat, že se stále pohybuju kupředu a nedělám nějaké blbosti. Bulel jsem, ale jel jsem.

V dětství jsme neběhali vůbec, ale dost jsme toho nachodili. Sice jsme měli auto, ale na návštěvy k babičkám, které bydlely 20 km od nás, jsme výhradně chodili pěšky. Odpoledne tam a večer za tmy zpět. V pohybu jsme byli s bráchou opravdu každý den. Do školy a na různé kroužky jsme se dopravovali většinou na kole, nebo pěšky, abychom ušetřili za jízdné, které nám pak zůstalo jako kapesné.
Když jsem běžel svůj první závod – přespolák, jak jsme na severu říkali lyžařským krosům, mohlo mi být okolo deseti let. Dostal jsem od rodičů „sportovní“ boty (značky Sprandi, pokud někdo z pamětníků pamatuje tu šílenou obuv), které jsem používal na vše. Běh, kolo, tělocvik, chození. Z ničeho jsme nedělali vědu. No a v těch botách, které bych si dnes nevzal ani na rytí záhonku, jsem bez jakéhokoliv tréninku ty přespoláky vyhrával. I když jsem byl buclatej klouček a stáli proti mně hubení vysportovaní lyžaři, nestačili mi.
Oba s bráchou jsme dost pohybově nadaní, a proto se mi v této otázce tak špatně někomu radí. Mně běhání nepřijde jako velká věda, ale někomu, kdo třeba není z tak sportovní rodiny, může být kolem běhu spousty věcí nejasných. Zkusím tedy vypíchnout pár, dle mého názoru, důležitých bodů.

Motivace

Mít nějakou motivaci je podle mě nejzásadnější předpoklad pro to, aby člověk začal a vydržel běhat. Mít vidinu něčeho, co vás vyžene za každého počasí ven, a i když je to nepříjemné a bolí to, ve finále z toho máte dobrý pocit. Každý ten nepříjemný běh vás o trochu přiblíží cíli. Může to být cokoliv alespoň trochu reálného. Když už se té vaší vidině přiblížíte, zpřísněte ji. Já měl v začátcích stejnou motivaci jako asi dost z vás. To bude teď možná velké překvapení, ale i já jsem chtěl kdysi zhubnout. Byl jsem nejtlustší z rodiny a příbuzní si mě za moji žravost dost dobírali. Teď už nejsem a nikdo se mi nesměje. Cíl splněn, stanovil jsem si další.

Jděte na to postupně

Nechtějte všechno hned, stanovte si reálné cíle, ať neskončíte zklamaní nebo zranění. Začněte běhat, když vás to bude bavit, začněte trénovat a závodit, když vás to bude bavit. I já jsem šel stejnou cestou. Vrhnout se od začátku do nějakého systematického tréninku podle mě nemá smysl a akorát vás to otráví. K tomu se musí člověk proběhat.

Technika přijde sama

Existuje spousta návodů na to, jak by člověk měl nebo neměl běhat. Každý takový článek na to jde děsně vědecky a nabádá vás, ať našlapujete na střed chodidla, na špičku, na vnější hranu atd. Podle mě to taková věda není a technika vašeho běhu se sama přizpůsobí s rostoucí kilometráží a rychlostí běhu. Tělo se přizpůsobí. Svaly i oběhový systém si zvyknou na běžeckou zátěž, zrychlíte se a postupně přirozeně přejdete do běhu přes špičku. Ono se rychle ani jinak běhat nedá.

Sežeňte si běžecké vybavení

Tím myslím především boty. To, co často prodávají sportovní řetězce jako běžecké boty, na běhání opravdu vhodné není. Každopádně různé fitness a sportovní boty se na běhání nehodí a pokud si s výběrem bot nevíte rady, tak si nechte poradit v nějaké běžecké speciálce. To je asi jediná věc, kterou podle mě má smysl v začátcích řešit. Prodejna s širokým sortimentem a kvalifikovaným personálem je například Top4Running v Náplavní. Není úplně od věci začít tam.

Cvičte!

Ne nadarmo se říká, že stejný čas, který strávíte během, byste měli věnovat i jeho kompenzaci. O protahování se a cvičení je na internetu materiálu spousta. Zaměřte se na posílení středu těla a zároveň uvolňování svalů v oblasti bederní páteře a pánve. Tato oblast absorbuje velkou část nárazů při běhu. Vnímejte, co vás bolí, odkud bolest vychází, a zaměřte se na uvolňování této oblasti. Sledujte po čase podrážky vašich bot. I ony napoví leccos o tom, jak běháte, kde si ulevujete, co přetěžujete. Určitě doporučuji čas od času navštívit nějakého šikovného fyzioterapeuta. Ideálně preventivně a dřív, než vás začne něco bolet.

Nepřehánějte to!

Tato rada se částečně kryje už s tou nabádající k postupnému běžeckému růstu. V tomto bodě ale nechci mluvit o přetrénování se a o zraněních. Běh je jenom vaše hobby a zábava po práci. Nemusíte kvůli němu nutně překopat celý život, hodit přes palubu kamarády a všechno, co jste měli doposud rádi. Ne každého běhání zajímá, a když už si najdete po několika měsících čas na to, že se sejdete se starými známými a celou dobu mluvíte o tom, jak běháte, dost možná jim to bude vadit. Znám dost lidí, kteří o běhání melou opravdu v jednom kuse. O tom, kolik kdy uběhli kilometrů, jak běželi rychle, jaké měli při tom tepy, kolik spálili kalorií a co je kde bolí… Běháte kvůli sobě a ne proto, abyste měli o čem povídat kamarádům, kteří třeba ani neběhají a nezajímá je to. Běh je váš únik od problémů a odreagování se. Nechte si ho pro sebe. Pro mě končí trénink posledním odběhaným úsekem a dál mě nezajímá. Myslím, že je to tak správně.

Možná jste teď po dočtení tohoto textu trochu zklamaní a čekali jste, že Pavlišta vám dá zaručeně nějaké lepší rady k tréninku a k tomu, jak se zlepšit. Podle mě toho ale není moc, co by člověk nutně musel vědět v úplném začátku. Je to jen na vás, vaší hlavě, vašem odhodlání, tak se do toho obujte. Dost možná si za nějaký čas život bez běhání už ani nedovedete představit.

Komentáře

    Okomentuj článek, zatím tak nikdo neudělal

Pro okomentování se musíš zaregistrovat nebo Přihlásit.

Košík

Košík je prázdný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřuješ souhlas s jejich použitím. Další informace.