Rozběhni to s Top4Running: 7 tipů jak začít běhat

Rozběhni to s Top4Running: 7 tipů jak začít běhat

5. 1. 2020 6 min. čtení

První lednové dny utekly a ty sis určitě udělal své plány na nový rok, vymyslel si nová předsevzetí a mezi nimi je i začít konečně běhat. Na papíře to vypadá skvěle, ale jak s tím ještě do praxe, abys to během prvních týdnů nevzdal?

Právě pro tebe jsme vymysleli tento nový seriál Rozběhni to s Top4Running, kde ti pravidelně každý týden budeme přinášet nové články tak, aby tě posunuly na tvé nové běžecké cestě.

Dnes mám pro tebe několik tipů, které by mohly zafungovat a ty sis ještě v první polovině roku zaběhl svůj první běžecký závod :-) 

7 tipů jak začít běhat

1) Dej si smysluplné cíle 

Nepřemýšlej hned nad půlmaratonem, dokud jsi neuběhl 5 nebo 10km. Začni tím, že chceš za měsíc uběhnout 5km najednou a poté postupně přidávej. Dnes je leden, řekni si, že v první polovině roku bys rád uběhl závod na 10km tak, aby sis ho užil. A v druhé půlce už to může být ten vysněný půlmaraton. Každopádně věř, že ve chvíli, kdy začínáš běhat je meta 21km opravdu daleko a po dokončení tvých prvních běhů může být dost demotivující.

2) Vybuduj si návyk

Z počátku je dobré začít s běháním 3x týdně a během 3-4 týdnů si vybuduješ návyk a pravidelně chodit běhat ti přijde naprosto přirozené. Dávej si menší objemy, ale pravidelné. V tom je kouzlo úspěchu. Nebudeš hned zničený, nebude tě všechno bolet a na další výběh nepůjdeš s odporem. No a po pár týdnech se budeš na běhání dokonce těšit.

3) Buď trpělivý 

Žádný učený z nebe nespadl a maratonec taky ne. Každý jsme se ke svým cílům museli propracovat. Mysli na to. Pokud to dnes nejde, nevadí, každý kilometr se na tvé cestě k vysněnému závodu, počítá, i když bolel nebo tě nebavil trochu více než jiné.

4) Přejdi do chůze

Začátky jsou opravdu těžké, o to více ještě teď v zimě. Přejít do chůze, když už ti nejde běžet, je naprosto v pořádku. Hlavní je se stále hýbat. Začni klidně tzn. indiánským během, kde budeš běh kombinovat s chůzí tak, abys to zvládl udýchat a neunavil se během prvních desítek metrů.

5) Vybav se 

Pro začátek není potřeba kupovat tu nejnovější výbavu, každopádně kvalitní boty jsou opravdu základ. Pokud máš cestu kolem Prahy, doraž do Top4Running prodejny v Náplavní 1, kde ti dobře poradí, uděláš si footscan a boty si rovnou vyzkoušíš. Mně funguje kupovat si nové kousky do výbavy vždy po nějakých milnících, které si sama stanovím (ať už to jsou výsledky v závodu nebo náročné tréninky).

6) Motivuj se vlastními milníky

Zpočátku si nemusíš hned kupovat sportovní hodinky, úplně ti stačí tvůj telefon, na který si stáhni jednu z běžeckých aplikací, která ti bude trackovat tvůj běh. Já osobně ti mohu doporučit aplikaci NRC od Nike, případně Strava. Obě aplikace fungují skvěle, Strava je o trochu více komunitní a můžeš se přidávat do různých běžeckých skupin. Nike má zase super výzvy a vedené (mluvené) tréninky, aby ti to uteklo o kousek rychleji. 

7) Inspiruj se, ale neporovnávej se 

Instagram a další sociální sítě jsou skvělé pro hledání inspirace, ale také nástroj, jak si rychle vybudovat svou nejistotu ve vlastní úspěchy. Sleduj běžecké účty a motivuj se jimi, jdi běhat ale neporovnávej výsledky a časy. Nemá to smysl. Každý má jiné predispozice, každý má jiné tréninky a hlavně každý ukazuje jen to, co chce :-) Tím spíše pokud začínáš tak ti doporučuju najít si podobné běžce jako jsi ty, abys měl “reálné” srovnání a neporovnával se s ultramaratonci například. 

Věřím, že těchto 7 rad tě alespoň trochu nakoplo rozběhnout se :-)
V příštím díle Rozběhni to s Top4Running se můžeš těšit na základní tipy zimní výbavy, které by ti neměly chybět v šatníků.

Měj úspěšný běžecký leden a sdílej s nám na Instagramu i tvé běžecké pokroky s #rozbehnitosT4R 

Ivana Kopková (ambassador Top4Running)