WINTER SALE Kup teď
Jak začít běhat s kočárkem bezpečně a s radostí?

Jak začít běhat s kočárkem bezpečně a s radostí?

30. 9. 2022 9 min. čtení

Jsi milovnice běhu a zároveň novopečená máma? Sbírej běžecké kilometry s malým parťákem v kočárku! Jak a kdy začít, na co si dát pozor a dá se běháním s kočárkem zhubnout?

Konečně! Zpátky na trať a navíc ve společnost malého parťáka. V první řadě měj na paměti, že běhání s kočárkem je docela fuška! Aby také ne, táhneš před sebou několik kilo navíc. Ale neboj, máme pro tebe několik rad, aby vaše společné výběhy byly radostné a především bezpečné. Na co se v článku zaměříme?

  • Jak začít běhat s kočárkem?
  • Kdy je vhodná doba začít?
  • Jak vybrat kočárek na běhání?
  • Správná běžecká technika?
  • Co zmírní bolesti zad?
  • Dá se běháním s kočárkem zhubnout?

Běh s kočárkem - Jak začít?

  • Rychlá chůze - Zkus nejprve rychlou chůzi, aby sis zvykla na kočárek před tebou. Oproti klasickému běhu jde o velký rozdíl. Poté postupně přecházej do běžeckého tempa.
  • Načasování je klíč - Některá miminka u běhu spokojeně usnou, jiná chtějí koukat ven a pozorovat okolí. Vnímej potřeby dítěte a dobu běhu přizpůsob jeho rozpoložení.
  • Sluchátka nech doma - V rámci bezpečnosti si na běhy s kočárkem neber sluchátka, ať máš přehled o tom, co se v kočárku děje.
  • Zvol kratší trasu - Snaž se pohybovat kolem domu pro případ, že by malý parťák protestoval, nebo se cokoliv zkomplikovalo. Pokud situace dovolí, trasu si můžeš zaběhnout víckrát!

Kdy poprvé vyběhnout s kočárkem?

Pokud se nemůžeš dočkat, až po porodu opět obuješ tenisky a vyrazíš na první výběh s kočárkem, zbystři. Minimální hranice věku dítěte je dle lékařů alespoň 6 měsíců. Miminko má v té době už lepší držení těla, což je velice důležité kvůli případným otřesům. Před prvním výběhem vše pro jistotu zkonzultuj s dětským lékařem. Jestli se pohybu opravdu nemůžeš dočkat, začni zlehka sama. Jak začít běhat při kojení a na co si dát pozor si přečti v našem starším článku.

Motivuj se novým sportovním outfitem a vybav se na Top4Running!

Dámské běžecké oblečení

Obyčejný vs. sportovní kočárek

Pro běhání je nejvhodnější sportovní kočárek, který je stabilní, lehký, dokáže tlumit nárazy, má větší kola se vzorkem pro lepší přilnavost, má bezpečnostní přezky a disponuje ruční brzdou přímo na madle. Zkrátka, jedná se o stěžejní výběr jako u běžeckých bot! Miminku tím dopřeješ dostatečný komfort, bezpečí a ty si budeš moct užívat běžecké kilometry. Aneb šťastné dítě, šťastná máma! Velice oblíbené jsou tzv. trojkolky. Některé se dokonce dají připevnit i za kolo.

Sportovní kočárek je poměrně velká investice. Zamysli se, zda nějaká kamarádka kočárek neprodává, nebo omrkni různé bazary, kde se dají sehnat za lepší cenu. Je to však investice, která se vyplatí - kočárek využiješ jak na klasické procházky, tak na sportování. Dá se také lehce složit, takže manipulaci s ním hravě zvládneš!

Asics_běžecké_boty_běhání

Běžecká technika při běhu s kočárkem

Při standardním běhu je pohyb rukou velice důležitý a nápomocný. Pomáhá udržet stabilitu, kontrolu nad každým krokem a zefektivňuje běh. Při běhu s kočárkem se běžecká technika mění a ty si můžeš vybrat, co ti vyhovuje více - Kočárek můžeš držet buď jednou rukou, anebo oběma rukama.

  • Při držení jednou rukou si druhou pomáháš jako při klasickém běhu. Doporučujeme ti ruce střídat, aby nedošlo k přetížení jedné strany. U tohoto způsobu je důležité rychle reagovat na případné změny terénu a mít kočárek stále pod kontrolou.
  • V případě držení kočárku oběma máš nad kočárkem větší kontrolu, avšak mohou přijít bolesti zad kvůli hrbení. Snaž se o madlo kočárku neopírat a běžet vzpřímeně.

Jak si ulevit od bolesti zad?

Snažíš se běžet vzpřímeně, střídáš ruce, ale záda tě i přesto bolí. Jak si pomoci od bolesti? 

  • Běhej i bez kočárku - Občas vyběhni sama bez malého parťáka. Uleví to tvým zádům, svalům a připomeneš tělu klasickou běžeckou techniku. Vnímej to jako svůj čas, kdy se soustředíš pouze na sebe a své tělo.
  • Důkladně se protahuj - Zvolit můžeš klasické protažení, prvky z jógy nebo cvičení na mobilitu a flexibilitu. Stačí ti k tomu cvičící podložka a 10 minut tvého času.
  • Zařaď silový trénink - Svaly na zádech jsou oporou pro páteř a obratle. Pokud máš možnost, věnuj se jednou týdně silovému tréninku zaměřenému na zádové svaly. Jestliže s posilováním začínáš, vezmi si na pomoc trenéra, který ti poradí se správnou technikou a vysvětlí jednotlivé cviky.

Při přetrvávající bolesti navštiv odborníka - fyzioterapeuta, který ti ztuhlé svaly uvolní a poradí s vhodným pohybem.

TIP: Znáš strollering? Kombinace běhu a cvičení s kočárkem na čerstvém vzduchu a navíc v partě dalších maminek po celé ČR. Najdi si skupinu ve svém okolí, obleč běžecké oblečení a vyraz!

Protahování_jóga_flexibilita_trénink

Běh s kočárkem a hubnutí

Dají se poporodní kila zhubnout běháním s kočárkem?

Odpověď je ANO, ALE …

Běháním zvýšíš svůj kalorický výdej a v případě, že bude vyšší, než kalorický příjem, budeš hubnout. Energetický výdej však není pouze běhání, patří do něj mnohem více:

  • Bazální metabolismus - Energie, která je třeba na chod základních fyziologických funkcí (funkce mozku, orgánů či pravidelný menstruační cyklus).
  • Klidový metabolismus - Energie, kterou vydáváš, když sedíš, ležíš nebo spíš.
  • Pracovní metabolismus - Energie, kterou vydáváš při fyzických aktivitách - chůze, běh, cvičení a další aktivity.

Jak vidíš, nejen sportovní aktivita je kalorický výdej. Navíc se v době po porodu do energetického výdeje počítá také kojení. Je energeticky velmi náročné a právě i díky kojení jdou kila po porodu samovolně dolů. Takže ANO, běhání je nástroj, který ti zvýší kalorický výdej a může ti pomoci při hubnutí. Ale nemusíš se ale zaměřovat pouze na něj, výdejem energie jsou například procházky s kočárkem či domácí práce. Aneb uklízení is the new kardio!

Vybav se běžeckými bestsellery na Top4Running!