Jak běhat v létě

Běhání v horkých letních dnech má svá specifika a je důležité na ně brát zřetel, abyste nehazardovali se svým zdravím. 

Jak běhat v létě Běhání v horkých letních dnech má svá specifika a je důležité na ně brát zřetel. 

Letní dny bývají na první pohled jako stvořené k vyběhnutí do přírody či ulic. Sluníčko člověka nabíjí energií a nenechá ho sedět doma. Sportování v horkých dnech přináší však i svoje negativa, kterým je potřeba zavčas předcházet. Aby jste se nedostali do žádného maléru, přinášíme pár speciálních rad:

1) Dostatečná hydratace

Většina z nás zanedbává pitný režim i průběhu běžného pracovního dne. Tělo je dehydratované, ale často to ani nepoznáme. Projevy se začnou objevovat, až když se člověk rozběhne. To už je ale pozdě začít cokoliv dohánět. Příjem tekutin musí být rovnoměrný v průběhu celého dne. Nestačí se jen před tréninkem pořádně napít. Příjem velkého množství tekutin najednou pouze přetíží ledviny, které vodu přefiltrují a vyloučí z těla ven.  Deficit tekutin spojený se zvýšenou pohybovou aktivitou vede k přehřátí organismu, celkové dehydrataci a kolapsu organismu. Pokud vyrazíme na dlouhý běh, měli bychom mít láhev s pitím vždy sebou.  

Svou výhodu zde mají samozřejmě iontové nápoje. Doplňují nejenom vodu, ale i určité množství energie a hlavně minerální látky, které jsou zvýšeným pocením vylučovány o to více.

2) Denní doba

Zásadní je si trénink dobře naplánovat a přizpůsobit se počasí. Se správným načasováním tréninku pomůže předpověď počasí. Vybíhat totiž v pravé poledne parních dnů je čistým bláznovstvím. Nejen, že nikdy nepodáte takový výkon, jaký si představujete, většinou ale také hazardujete se svým zdravím.

Ideální je běhat, pokud jsou teploty ještě nižší a nejlépe ve stínu. Vhodnou alternativou jsou ranní a večerní běhy.  Ranní výběh vám pomůže nastartovat se do celého dne, pořádně se probudit a hned po ránu se rozhýbat. Ne každý je však schopen si ráno přivstat. Pro tyto spáče jsou zase lepší večerní tréninky, kdy si naopak vyčistí hlavu po práci, odreagují se a zrelaxují. Nikdy však není dobré uchylovat se ke stereotypům, proto doporučuji to nakombinovat, někdy vyrazit ráno, jindy večer. 

3) Prostředí

Letní sluníčko dokáže město a asfalt pěkně rozehřát. I když už není pravé poledne, umí rozpálené město ještě pěkně žhnout. Běh po žhavém asfaltu způsobuje puchýře a otlaky na chodidlech. Také dýchání v prašných a suchých ulicích je mnohem obtížnější.

Lepší volbou je vyběhnout do přírody či do parku. Stromy a zeleň dokáží vytvořit daleko více stínu a mnohem příjemnější vzduch k dýchání.  Běhání po lesních cestičkách je i mnohem šetrnější ke kloubům a vazům.

Pokud jen máte možnost vyrazit do přírody, neváhejte a vyběhněte.

4) Vhodné oblečení a vybavení

Svou roli hraje také oblečení, které by mělo být vždy funkční a určeno pro sport. Takovéto svršky mnohem účinněji odvádí pot od těla, zabraňují jeho přehřátí a celkovému kolapsu organismu. Některé ho dokonce i aktivně chladí. Na delší běhy je lepší mít s sebou batoh s větší zásobou vody. Zrak před agresivním slunce ochrání sportovní brýle.

Článek vznikl ve spolupráci s Janou Kunčickou, běžeckou trenérkou a výživovou specialistkou.


Komentáře

    Okomentuj článek, zatím tak nikdo neudělal

Pro okomentování se musíš zaregistrovat nebo Přihlásit.

Košík

Košík je prázdný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřuješ souhlas s jejich použitím. Další informace.