Běžecké povrchy

Pojďme se podívat na úskalí běhání na různých površích. Ne všechny běžecké boty jdou použít v terénu a naopak boty pro určené pro terén nejsou vhodné pro běhání na silnici.

Běh po tvrdém (beton, silnice)

Ideální pro úplné začátečníky. Nejlepší pro správné zvládnutí základů techniky běhu, běžecké abecedy a dalších potřebných cvičení. Většina běžců běhá ve městech a drtivou část jejich spolykaných kilometrů tvoří tvrdý povrch. Délka kroku, kadence, konstantní tempo, cit pro zrychlení se nejlépe získá na tvrdém rovinatém povrchu.

Na jednu stranu nás hýčká spoustou výhod, můžeme se plně soustředit na svůj dech a na to, jak se naše tělo cítí, na stranu druhou, je tento povrch z dlouhodobého hlediska pro tělo nejméně vhodný. Hrozí zde přetížení určitých partií těla monotónností a jednotvárností běhu. Tvrdý podklad také neposkytuje žádné tlumení, takže při dopadu dostávají zabrat kromě jiného hlavně velké klouby (kolena, kyčle,záda…). Při správné technice běhu a vhodně zvolené obuvi je však riziko zranění výrazně menší. Pro běžce hledající maximální pohodlí, ochranu a odpružení je například vhodný model Nike Air Zoom Pegasus31 (pánské, dámské). Vyznačuje se výbornou prodyšností svršku, tlumením a při běhu po silnici každý zodpovědný běžec ocení reflexní prvky.

Zpevněné cesty (polní, lesní cesty)

Něco mezi betonem a volným terénem. Délka kroku už není vždy zcela konstantní. Musíte běžet i očima. Zvýšit pozornost a myslet kam povedou vaše další kroky. Různé výmoly, kořeny a další překážky naruší stále se opakující monotónní pohyb vpřed. Běh se stává tvárnějším. Když přičteme různorodost povrchu pro kontakt s botou (louže, bláto, štěrk, písek, spadané listí…) získáme energeticky náročnější pohyb. Do běhu se zapojují nové svalové partie celého těla. Noha při tlumení nerovnoměrných nárazů a dopadů chodidla pracuje mnohem více. Vhodné pro pokročilejší běžce se zvládnutou technikou. Pro bezpečné zvládnutí tohoto typu terénu je také důležitá určitá přivyklost svalů a šlach na běh - hlavně kolem kotníku. Ideální bota na zpevněné cesty: Nike Air Zoom Fly 2. Lehká, prodyšná, s dokonalou přilnavostí. Flexibilní podešev dopřeje jedinečný pocit z povrchu, po kterém běžíš, a karbonová pryž umístěná v nejvíce namáhaných místech zaručí dlouhou životnost.

Terén (těžký volný trail: les, louky, hory)

S každým dalším krokem už musíte vědět, kam povede ten následující. Vyžaduje neustálé soustředění. Běh v těžkém terénu nelze měřit v kilometrech. Vždy ho měřte v minutách. Vyžaduje zkušenosti. Jak s naším vlastním tělesným potenciálem, tak s výbavou a v tom, co si můžeme dovolit a co nás už může stát i vážné zranění. Do pohybu se zapojuje celé tělo.

Často je volný terén spojen s velkým převýšením a kopcovitým terénem. Jak běhat ve volném terénu si povíme někdy příště. Důležité je, že volný terén většinou poskytne měkký podklad, ať už se běží po poli či mechu. Pozor však na různé kořeny, kameny, větve… Pro běh v náročném terénu je také potřeba agresivnějšího vzorku podešve. Pokud hledáš botu do terénu s výbornou ochranou a odpružením při zachování v terénu tolik důležité stability a pocitu jistoty, zvol například flexibilní Nike Dual fusion Trail. Celou nabídku trailové obuvi si prohlédni zde (muži) a zde (ženy) 

  

Článek vznikl ve spolupráci Top4Running.cz s Pavlem Jestřábem, zakladatelem Rozběhnito.cz.

Komentáře

    Okomentuj článek, zatím tak nikdo neudělal

Pro okomentování se musíš zaregistrovat nebo Přihlásit.

Košík

Košík je prázdný.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu vyjadřuješ souhlas s jejich použitím. Další informace.