Speciální akce na vybrané modely Nakupuj
Jogging vs. běhání. Víš, jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Jogging vs. běhání. Víš, jaké jsou mezi nimi rozdíly?

1. 2. 2023 7 min. čtení

Jogging není pouze nový a “moderní” název pro běh. Kdy provádíš jogging a v jakém případě už běháš? Udělej si jasno s Top4Running!

Jogging a běhání. Dvě velmi podobné, ale přesto rozdílné pohybové aktivity. Přečti si, v čem se liší, jaké mají výhody a pro koho jsou určeny.

Jogging neboli indiánský běh

Pojem jogging je v dnešním běžeckém světě stále více používaný. Znamená střídání běhu v klidném tempu s chůzí. Tento způsob přesunu z bodu A do bodu B sahá až do dob Indiánů, proto jsi už pravděpodobně zaslechl/-a název indiánský běh, jak se mu běžně také říká.

Jaké jsou výhody joggingu?

Jogging je aerobní aktivita nízké až střední intenzity. Jedná se o skvělý nástroj pro budování fyzické kondice, vytrvalosti a také pro redukci tělesné hmotnosti a spalování tuků, protože se díky němu zvyšuje tvůj celkový kalorický výdej energie. Je velice flexibilní, protože záleží pouze na tobě, jakou vzdálenost poběžíš a jakou půjdeš. Můžeš si předem stanovit plán, například 1 minuta jogging / 1 minuta chůze, ale také se můžeš řídit pouze svými vlastními pocity. Další výhodou je, že neřešíš převýšení trasy a neměříš žádné metriky, jako je čas, počet kilometrů či průměrné tempo. Pouze obuješ běžecké boty a běžíš!

Pro koho je jogging vhodný?

  • Pro začátečníky - Jogging ti v tvých běžeckých začátcích pomůže najít k běhu svůj vlastní a zdravý vztah. Začneš postupně vkládat “jogging výběhy” do svého denního režimu a tělo si začne zvykat na fyzickou aktivitu. Tím, že nepřepálíš začátek, se vyhneš přetížení, budeš mít prostor na osvojení běžecké techniky a nebudeš se stresovat časem nebo kilometry.
  • Pro lidi s nadváhou - Při běhu je vyvíjen velký tlak na pohybový aparát a u lidí s nadváhou je riziko bolesti mnohonásobně vyšší. Špatná technika běhu může navíc způsobit nenávratné poškození kloubů, šlach a vazů, proto začni zvolna, a to právě joggingem. Doporučujeme se poradit s odborníkem, například s fyzioterapeutem či běžeckým trenérem, který ti do začátku poskytne cenné rady.
  • Pro běžce po zranění či nemoci - Pokud se vracíš zpět k běhu po nemoci, či zdravotních komplikacích, začni joggingem a postupně se vracej do svého tempa před zraněním či nemocí. Pozor, uspěchání může vést k ještě závažnějším bolestem či recidivě.

Asics_Gel-Nimbus_25

A co znamená běhání?

Běhání je plynulá a nepřerušovaná aktivita v tempu. Běžec/-kyně si při něm sleduje uběhnutou vzdálenost, tempo či celkový čas. Tyto údaje a následné statistiky si poté analyzuje například ve sportovních hodinkách nebo si vede běžecký deník. Běžec také střídá několik typů tréninků a intenzit, například tempo běhy, intervaly, dlouhé běhy či výběhy do kopců nebo schodů, při kterých navíc trénuje silovou vybavenost. Někteří preferují krátké a rychlé vzdálenosti, jiní zase dlouhé vytrvalostní trasy. Zkrátka, běžci kromě radosti běhají za účelem konkrétního cíle, například běžeckého závodu nebo zlepšování svých osobních rekordů.

Top4Running TIP: Najdi si závod v naší běžecké termínovce a stanov si nový běžecký cíl!

Běhání a jeho výhody

Hlavní výhodou běhu oproti joggingu je poměrně vysoká intenzita, která zvyšuje či udržuje člověka ve velmi dobré fyzické kondici. Dalším pozitivem je rozmanitost tréninků. Běhání tě také učí nejen fyzické vytrvalosti, ale i té mentální, neboli disciplíně. Pokud člověk trénuje na běžecký závod, pravděpodobně dodržuje tréninkový plán, zařazuje silový trénink, důkladně regeneruje a jí vyváženě, aby v den závodu podal maximální výkon.

Kdy přejít z joggingu k běhání?

Aneb pro koho je běhání vhodné? Toto otřepané tvrzení nejspíš slyšet nechceš, ale nemůžeme jinak - přesun k běhu je individuální záležitost a dost záleží na tvém subjektivním pocitu. Jsou tu ale tři základní věcí, na které se zaměř:

  • Tvé tělo musí být zvyklé na fyzickou zátěž - Neměl by pro tebe být problém běžet 30 - 40 minut v klidném tempu bez zastavení.
  • Měl/-a bys být bez zdravotních komplikací - Žádné bolesti kloubů či nadměrně zadýchávání.
  • Na běh přecházej postupně - Poslouchej své tělo a pokud potřebuješ, zvolni v intenzitě. Můžeš střídat jogging a běh!

Běhání_vs_jogging

Co mají jogging a běhání společného?

I když se ke každé aktivitě přistupuje jinak, mají několik společných benefitů, které ti do života přináší:

  • Budování fyzické kondice
  • Pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a funkci srdce
  • Zlepšení celkového zdraví, vitality a odolnosti
  • Jsou nástrojem k redukci hmotnosti
  • Pobyt v přírodě má pozitivní vliv na tvou (často vystresovanou) mysl

Ať už se řadíš mezi joggery nebo běžce, pamatuj, že pohyb si musíš v první řadě užívat. Je jedno, zda trénuješ na závod, nebo běháš pro radost - důležité je najít své PROČ a u toho vytrvat!