5% extra sleva pro členy klubu právě teď Staň se členem
Běhání po čtyřicítce: Jak začít a na co si dát pozor?

Běhání po čtyřicítce: Jak začít a na co si dát pozor?

23. 9. 2022 8 min. čtení

Říká se, že věk je jen číslo. Zamiluj se do běhání i po čtyřicítce. Jak s běháním začít, v čem je střední věk specifický a na jaká potenciální rizika si dát pozor?

Na běhu je skvělé to, že potřebuješ pouze kvalitní obuv, chvíli svého času a chuť se hýbat. 40, ale i 50 let je krásný a dobrodružný věk. Hodně lidí v tomto období rádo zkouší nové věci. A mezi ty patří mimo jiné právě běh!

Běhání po čtyřicítce a jeho specifika

Pravidelný pohyb je pro správné fungování těla i mysli velice důležitý. Ano, i po čtyřicítce! Má však svá specifika. Zohledni je před svým prvním startem. Patří mezi ně:

1) Aktuální zdravotní stav

Ať se jedná o současné diagnózy, jako jsou například chronická či kardiovaskulární onemocnění, artróza nebo předešlá zranění pohybového aparátu. Roli zde hraje také nadváha, při které je vyvíjen obrovský tlak na klouby, vazy a šlachy. Pokud si někdy řešil/-a, nebo aktuálně řešíš zdravotní problémy, poraď se se svým praktickým lékařem či fyzioterapeutem, zda je pro tebe typ pohybu, jako je běhání, vhodný.

2) Aktivita v mladším věku

Jestliže ses během svého života aktivně věnoval/-a sportu, máš běžeckou či pohybovou historii, bude tvůj návrat do běžeckých bot mnohem snazší. Ale žádný strach! I bez toho to jde. V takovém případě začni krátkými běhy ve volném tempu, prokládej je chůzí a především poslouchej signály svého těla. Hlavní je chtít, začít a vytrvat!

3) Tvá vnitřní motivace

Napřed si musíš ujasnit, PROČ chceš začít běhat. Chceš si zlepšit kondici? Zhubnout? Připravit se na první běžecký závod? Nebo být aktivní a trávit čas v přírodě? Každé PROČ znamená trochu jiný přístup k běhu a celkovému životnímu stylu. Pokud se chceš připravit na závod, pravděpodobně budeš řešit čas, tempo a výkon. V takovém případě ti pomohou sportovní hodinky, ve kterých budeš mít veškerá čísla na jednom místě. Jestliže chceš běhat pro radost či zlepšení kondice, tak bohatě stačí obléknout běžecké oblečení a s chutí vyběhnout.

Běhání_sportovní_hodinky

Jak začít běhat ve středním věku?

Odhodlání máš, své PROČ znáš, zdravotní problémy nemáš. Skvělé, je čas se do toho pustit! Jak tedy začít, aby byl běh radost a v souladu se zdravím?

  • Rozběhni se pomalu, ale jistě - Hlavně nepřepal začátek. Hodně používaná věta v běžeckém světě - oprávněně. Jestliže se k běhu vracíš po pauze, zařaď nejprve lehké výklusy, cca do 5 km. Pokud začínáš a tvé tělo není na pohyb zvyklé, začni s indiánským během, při kterém střídáš běh a chůzi.
  • Odpočívej a regeneruj - Na regeneraci se zaměř stejně tak, jako na samotné běhy. Dbej na kvalitní spánek, jez nutričně bohatá jídla, hodně pij, protahuj se, zajdi si občas na masáž nebo si jdi zaplavat.
  • Zařaď posilování - Svaly jsou opora pro kosti a zmírňují riziko zranění kloubů, šlach a vazů. Pokud ti to tvé časové možnosti dovolí, zařaď alespoň 1x týdně silový trénink. Můžeš k němu použít činky, ale vystačíš si i s vlastním tělem.
  • Poslouchej své tělo - Asi nejdůležitější bod. Tělo je velice inteligentní systém a stále ti vysílá signály. Nauč se je poslouchat. Pokud jsi plný/-á energie, obuj tenisky a běž. Jestliže tě něco bolí nebo jsi unavený/-á, zvolni a odpočívej. Není to lenost, ale schopnost pracovat se svým egem. Díky tomu budeš moci zdolávat běžecké kilometry bez zranění ještě několik let.

TIP: Jestli nechceš běhat sám/-a, přidej se do běžecké skupiny ve svém okolí, vyběhni s kamarádem nebo vyzkoušej stále více oblíbený Canicross se psím parťákem!

Pokud se při běhu i po něm budeš cítit dobře, nebudou tě trápit bolesti či únava, můžeš mírně navyšovat vzdálenost a dobu běhu. Přečti si také naše tipy ze seriálu TOP4TRAINING - jak uběhnout 5 km a 10 km! V případě konkrétního tréninkového plánu oslov běžeckého trenéra, který s tebou projde správnou běžeckou techniku a vytvoří individuální tréninky.

Jak uběhnout 5 km? Jak zdolat 10 km?

Běhání_On_Running

Běh a jeho zdravotní benefity

Může to znít trošku zaujatě, protože jsme běžecká speciálka, ale musíme říct jedno - BĚH JE ZKRÁTKA SUPER! Jedná se o jednu z nejpřirozenějších aktivit pro člověka. Mimo to má několik zdravotních benefitů, které oceníš zejména mimo běžeckou trať. Jaké to jsou?

  • Zlepšení kondice
  • Lepší kardiovaskulární zdraví a posílení srdce
  • Silnější imunita a obranyschopnost proti bakteriím a virům
  • Kvalitnější spánek a větší míra soustředěnosti na denní aktivity
  • Větší psychická pohoda a srovnání myšlenek
  • Zvýšení kalorického výdeje a skvělý nástroj pro hubnutí

TIP: Přidej se na společný výběh z pražské prodejny Top4Running na Náplavní - každou středu a čtvrtek od 18:00! 

Běh po 40 a jeho rizika

Mezi největší rizika běhání patří zranění, přetížení pohybového aparátu či problémy s dýcháním. To však platí u všech běžců bez ohledu na věk. V každém případě, s přibývajícím věkem se zranění hojí hůře, déle a pro bolesti kloubů, šlach či svalů jsou větší předpoklady. Větší riziko je také běhání u lidí s nadváhou, kvůli již zmíněnému tlaku na pohybový aparát a opěrnou soustavu či horší činnosti srdce. Pokud se u tebe nějaké komplikace objeví, konzultuj je se svým lékařem.

Tak co, rozhodl/-a ses poprvé vyběhnout? Věříme, že si běh zamiluješ stejně jako my. Vybav se na Top4Running a užívej si běžecké kilometry naplno!